
NBER WORKING PAPER SERIES

OPPOSITION MEDIA, STATE CENSORSHIP, AND POLITICAL ACCOUNTABILITY: 
EVIDENCE FROM CHAVEZ'S VENEZUELA

Brian Knight
Ana Tribin

Working Paper 25916
http://www.nber.org/papers/w25916

NATIONAL BUREAU OF ECONOMIC RESEARCH
1050 Massachusetts Avenue

Cambridge, MA 02138
June 2019

The opinions and statements are the sole responsibility of the authors and do not necessarily 
represent neither those of the Banco de la República, nor of its Board of Directors, nor of  the 
National Bureau of Economic Research. We thank audiences at Columbia University, Harvard 
University, London School of Economics, Nottingham University, and University of Warwick.

NBER working papers are circulated for discussion and comment purposes. They have not been 
peer-reviewed or been subject to the review by the NBER Board of Directors that accompanies 
official NBER publications.

© 2019 by Brian Knight and Ana Tribin. All rights reserved. Short sections of text, not to exceed 
two paragraphs, may be quoted without explicit permission provided that full credit, including © 
notice, is given to the source.



Opposition Media, State Censorship, and Political Accountability: Evidence from Chavez's
Venezuela
Brian Knight and Ana Tribin
NBER Working Paper No. 25916
June 2019
JEL No. D7,D8

ABSTRACT

This paper investigates the role of opposition media and state censorship in political 
accountability using evidence from the closing of RCTV, a popular opposition television channel 
in Venezuela. The government did not renew RCTV's license, and the channel was replaced 
overnight, during May 2007, by a pro-government channel. Based upon this censorship of 
opposition television, we have three key findings. First, using Nielsen ratings data, viewership 
fell, following the closing of RCTV, on the pro-government replacement, but rose on 
Globovision, the only remaining television channel for opposition viewers. This finding is 
consistent with a model in which viewers have a preference for opposition television and 
substitute accordingly. Second, exploiting the geographic location of the Globovision broadcast 
towers, Chavez approval ratings fell following the closing of RCTV in places with access to the 
Globovision signal, relative to places without access. Third, in places with access to the 
Globovision signal, relative to places without, support for Chavez in electoral data also fell 
following the closing of RCTV. Taken together, these findings suggest that opposition media and 
viewer responses to censorship can help to hold governments and incumbent politicians 
accountable.

Brian Knight
Brown University
Department of Economics, Box B
64 Waterman Street
Providence, RI 02912
and NBER
Brian_Knight@brown.edu

Ana Tribin
Central Bank of Colombia
Bogota, Colombia
atribiur@banrep.gov.co



1 Introduction

Opposition media has the potential to help voters hold incumbent politicians and parties accountable.

By reporting on the performance of government, including coverage of scandals and corruption, the media

provides information to voters that is useful when deciding whether or not to re-elect incumbent politicians

and parties.1 In this way, the media also provides incentives for officials to act in the best interests of their

constituents.2 In fragile democracies, opposition media might also help opposition voters to counter moves

towards authoritarianism and to facilitate collective action against the government.

Despite these potential benefits of opposition media to society, incumbent governments, given the

threats to their power, face incentives to limit press scrutiny of their office. These limitations on opposi-

tion media may take a variety of forms, from licensing requirements to restricting access to government

officials to outright censorship. Censorship itself can be manifested in variety of ways, from the closing

of opposition media outlets to content requirements to the outright blocking of specific media reports.

When the government censors opposition media, what are the effects on support for incumbent politi-

cians? Is censorship effective? And how does the answer to this question depend upon how voters respond

to censorship? Possible responses by voters include discounting, by which rational voters may simply

account for censorship when processing content, understanding that censorship implies a loss of access to

information that might reflect negatively on the government. This type of discounting should reduce the

impact of censorship (Chiang and Knight (2011)). Even in the absence of discounting, however, opposition

voters might respond to censorship and the associated change in ideological content by switching away

from censored outlets and towards other opposition outlets when available (Durante and Knight (2012)).

Moreover, if other opposition outlets are not available, viewers can respond to censorship by simply tuning

out, reducing their overall media consumption (Knight and Tribin (2019)). By processing information in

a sophisticated way and by adjusting their media consumption patterns, voters can limit the effectiveness

of government censorship of opposition media outlets.

We investigate these issues in the setting of Venezuela during the Presidency of Hugo Chavez. In

particular, we examine the effects of the Chavez government replacing RCTV, a popular opposition televi-

sion channel with national coverage, with a pro-government public channel, TVES. The change occurred

overnight, on May 27, 2017, following the expiration of RCTV’s license and the government’s decision

to not renew the license. This new channel, TVES, inherited both the channel number and the broadcast
1See, among others, Ferraz and Finan (2008)
2See, among others, Besley and Burgess (2002) and Ferraz and Finan (2011).

2



infrastructure of RCTV. Two large metro areas, Caracas and Valencia, retained access to opposition tele-

vision via Globovision, the remaining source of opposition news available via broadcast signal following

the closing of RCTV, while the remainder of the country no longer had access to opposition television via

broadcast signal. We incorporate information on the Globovision broadcast towers and, using the Irregular

Terrain Model, predict the strength of the Globovision broadcast signal across municipalities.

Based upon an analysis of this intervention, we have three key findings. First, using Nielsen ratings

data, we find that viewers responded strongly, in terms of adjusting their media consumption patterns, to

the change in ideological content. In particular, we find a sharp reduction in viewership of TVES, relative

to RCTV, following the change. Likewise, we find a corresponding increase in viewership of Globovision,

the remaining opposition television channel, in the two metro areas with access to the broadcast signal.

Taken together, these two findings suggest that voters respond to censorship of opposition media outlets

by switching to other opposition channels when available.

Second, using geographic variation in the Globovision signal across municipalities, we examine annual

survey data (Latin Barometer) conducted both before and after the closing of RCTV. In particular, we

document a reduction in approval ratings for Chavez in those municipalities with access to the Globovision

signal, relative to cities without such access, following the closing of RCTV. These effects tend to fade

over time, as access to the Globovision signal matters less towards the end of our sample period when

compared to the period just following the closing of RCTV.

Third, we document similar patterns in municipality-level electoral returns data covering two elections

prior to the closing of RCTV and three elections following the closing of RCTV. In particular, we find

a reduction in the Chavez vote share in municipalities with access to the Globovision signal, relative to

cities without the signal, following the closing of RCTV. Similarly to the results for approval ratings, these

effects tend to fade over time, as access to the Globovision signal matters less towards the end of our

sample period, when compared to the period just following the closing of RCTV.

Taken together, these three findings suggest that viewers with access to the broadcast signal increased

their viewership of Globovision, leading to a reduction in support for Chavez, relative to viewers in areas

that no longer had access to opposition television via broadcast signal, following the closing of RCTV.

Thus, censorship appears to have increased support for the Chavez government in areas without access to

other opposition television channels, relative to areas that retained access to opposition television. This

suggests that behavioral changes in media consumption patterns are an effective response to censorship.

Yet these differences across municipalities fade over time, suggesting that viewers in areas without other

opposition channels might adjust to their new media environment and discount censored material accord-

3



ingly. We formalize these ideas in the context of a model of an informative media and government cen-

sorship of negative media reports. In the model, voters account for censorship when processing of media

reports and have a preference for opposition media. While voters might be manipulated by censorship in

the short run, they discount appropriately in the long run after learning about the censorship environment

from the lack of negative media reports about the government.

The paper proceeds as follows. We next review the relevant literature and then provide a more detailed

overview of the setting. We then describe our empirical results regarding changes in viewership, approval

ratings, and electoral returns. Following a theoretical explanation for these results, the final section con-

cludes.

2 Related Literature

This paper contributes to several literatures on the political economy of the media. Studies on me-

dia consumption patterns include Durante and Knight (2012), who show that right-leaning viewers were

more likely to watch public television during periods in which it was controlled by Silvio Berlusconi, the

leader of the center-right coalition in Italy during the 1990s and early 2000s. Likewise, Knight and Tribin

(2019), also using data from Venezuela, examine high frequency changes in ratings for news programs

that are interrupted by cadenas, government propaganda that is not announced in advance to stations and

viewers. The key finding is that the drop-off in ratings is particularly pronounced on opposition-aligned

channels when they are airing news programming, consistent with a preference for like-minded informa-

tion (Gentzkow and Shapiro (2010)). Thus, these studies document that viewers are not passive receivers

of information and instead respond to changes in ideological content, both in the short run and in the

longer run.

On the persuasive effects of opposition media and state censorship, Enikolopov, Petrova and Zhu-

ravskaya (2011) find that access to opposition media in Russia reduced support for the incumbent govern-

ment. Adena et al. (2015) document that government-controlled radio facilitated the rise of Nazi party in

Germany during the 1930s. Chen and Yang (2019) conduct a field experiment in which students in China

are provided free access to the uncensored internet. When combined with encouragement, acquisition of

information increases, leading to changes in knowledge, beliefs, and attitudes.3

3Regarding the supply side, King, Pan and Roberts (2013) show that censors in China allow a significant amount of con-
troversial material on social media to go uncensored but are particularly likely to block posts facilitating collective action.
Consistent with this idea, Enikolopov et al. (2019) document that social media availability plays a key role in protest activity
against the government in Russia.

4



Voter processing of information has played a key role in the theoretical literature on state censorship.

The basic idea is that a lack of media reports might reflect either no information available to the media or

government censoring of negative media reports. Shadmehr and Bernhardt (2015) argue that governments

might gain by committing to less censorship since this leads voters to update more favorably towards the

government upon receiving no media reports. Guriev and Treisman (2015) develop an informational model

in which dictators can survive via manipulation of information, including censorship and propaganda,

rather than via more traditional means, such as repression.

This paper is also related to a literature on media capture. Besley and Prat (2006) develop a model in

which, even in the absence of state censorship, private media outlets might self censor negative information

about the government in exchange for favorable policies. Media capture benefits governments by conceal-

ing potentially damaging information from the electorate, thereby increasing re-election rates. Such media

capture is less likely under media pluralism, providing an additional motive for competition. Szeidl and

Szucs (2017) examine media capture in Hungary, documenting that media outlets provide favorable cov-

erage of the government in exchange for government advertising. In terms of incentives for favorable

coverage in our context, the government provided sticks, revoking the broadcast license of RCTV, rather

than carrots, in response to unfavorable coverage.

While there are only a few empirical studies on the persuasive effects of censorship, there is of course

a large and active literature, more generally, on the persuasive effects of media bias. Evidence that biased

outlets may influence voting outcomes include Durante, Pinotti and Tesei (2017), DellaVigna and Kaplan

(2007), George and Waldfogel (2003), Gentzkow, Shapiro and Sinkinson (2011), Gerber, Karlan and

Bergan (2009), Martin and Yurukoglu (2017), Prat (2014), and Snyder and Stromberg (2010). Chiang and

Knight (2011) argue that any persuasive effects of bias might be limited by voter discounting. In particular,

based upon responses to newspaper endorsements in U.S. Presidential elections, voters appear to discount

biased information. That is, cross-over endorsements, those for Republican candidates from left-leaning

papers and for Democratic candidates from right-leaning papers, are more influential than less surprising

endorsements, those for Republican candidates from right-leaning papers and for Democratic candidates

from left-leaning papers. This limits the influence of media bias in the sense that shifting a newspaper’s

ideology towards the right reduces the electoral impact of an endorsement of a Republican candidate by

that newspaper.

Martin and Yurukoglu (2017), like us, simultaneously consider, in the context of cable TV news,

consumer preferences for like-minded information and persuasion by biased media outlets. One finding is

that the media may lead to increased polarization via a feedback loop, with Fox News, for example, shifting

5



viewer ideology towards the right, further increasing their preference for right-leaning content. Our results,

by contrast, document that the electoral effects of censorship, if anything seem to fade over time. We argue

that this is consistent with a model in which viewers learn about both government performance and the

censorship environment from news reports. While censorship might be effective in the short run, viewers

learn about the degree of censorship over time and discount accordingly. That is, voters recognize that

censorship entails a loss of information that might reflect negatively upon the government. Due to this

learning and discounting, the effects of censorship may tend to fade over time.

Our study is also closely related to independent work by Kronick and Marshall (2018), who, like us,

study the electoral effects of the closing of RCTV in Venezuela. Their comparison is between areas with

significant cable penetration (RCTV re-emerged on cable later in 2007) and areas without significant cable

penetration, the idea being that areas with access to cable are less influenced by the closing of RCTV, when

compared to areas with less access to cable. Relative to our study, their geographic variation is more fine-

grained. In particular, while our analysis uses municipalities as the unit of observation, they use polling

stations as the unit of observation and exploit variation across these smaller geographic units and within

parishes (geographic units that are larger than polling stations and smaller than municipalities). They

study electoral returns and find that retaining access to RCTV via cable access led to a relative increase

in support for Chavez. They argue that this finding is consistent with viewers who lost access to RCTV

punishing Chavez for closing RCTV at the ballot box. Our study, by contrast, does not use variation in

cable penetration but instead exploits geographic variation in access to the Globovision signal. We argue

that our finding, losing access to opposition TV leading to an increase in support for Chavez, can be

explained by a different mechanism, switching to another opposition channel, Globovision. Given these

two different mechanisms and the different sources of geographic variation, the two sets of findings are

not inconsistent with one another, and we thus view the two studies as complementary in nature.

3 Institutional Context

This section provides background on the political situation in Venezuela, with a focus on the role of

television in politics. We begin by describing Chavez’s rise to power and the key elections during our sam-

ple period, followed by a discussion of the main television channels, including RCTV and Globovision,

6



and the events surrounding the closing of RCTV in 2007.

3.1 Political situation

President Hugo Chavez was in office from 1999 until his death in 2013. In 1998, the leftist candidate

won the presidential election, with 56 percent of the vote. Chavez promised a "Bolivarian revolution",

designed to eliminate exclusion, poverty and government corruption. Since the beginning of Chavez’s

term, the right-wing opposition was committed to removing him from office.4 In April 2002 the opposition

led a coup, which failed after some initial successes. Later that year, in December 2002, the opposition

organized a strike in the oil industry, aimed at toppling Chavez, but, despite lasting three months, this

too was ultimately unsuccessful. Two years later, in 2004, the opposition organized a recall referendum

against Chavez.

During our sample period, there were a number of elections, and our empirical analysis of electoral

returns focuses on five key elections during Chavez’s term. In 2004, the right-wing coalition tried to re-

move Chavez from power via a presidential recall referendum, as mentioned above, but Chavez won with

59 percent voting against the recall.5 Two years later, in the 2006 presidential election, Chavez was re-

elected to a second term, with 63 percent of the vote, against the right wing candidate Manuel Rosales. The

following year, in December 2007, Chavez proposed to amend the Constitution via a referendum. These

amendments included empowering the president to declare states of emergency for unlimited periods,

extending Presidential terms from six years to seven years, and, perhaps most importantly, removing Pres-

idential term limits, which restricted Presidents to just two terms in office.6 Chavez lost this referendum,

with only 49 percent of voters supporting these amendments designed to increase his powers. Another

Constitutional referendum was held less than two years later, in February 2009, and Venezuelans did vote

this time, with 54 percent supporting, to remove terms limits for the President and other key offices. This

opened the door for Chavez to seek re-election for a third term in October 2012, and he won, with 54

percent of votes, against the right-leaning candidate Henrique Capriles. This election occurred during

Chavez’s illness, and he died just a few months later, in March 2013. He was replaced on an interim basis

by his Vice President, Nicolas Maduro, who then won a disputed election in April 2013 and has served as

President thereafter.
4The description of attempts to revoke President Chavez’s mandate are extensively documented in Wilpert (2007),Corrales

and Penfold (2011), Nelson (2009), among others
5Chang-Tai et al. (2011) analyze the labor market implications of publicly supporting the recall campaign.
6See. https://elpais.com/internacional/2007/12/03/actualidad/1196636401_850215.html

7

https://elpais.com/internacional/2007/12/03/actualidad/1196636401_850215.html


3.2 Television in Venezuela

Table 1 provides an overview of television channels in Venezuela. While the key public channel (VTV)

tends to align itself with Chavez, the private television channels have tended to align their ideology with the

opposition, especially at the start of Chavez’s term, supporting the coup in 2002 and providing extensive

coverage of anti-government protests during the oil strike later that year.7 After these events, the tension

between the private media and government was at its peak, and Chavez’s stance became very aggressive,

referring to the major private television channels (Venevision, RCTV, Globovision and Televen) as the

"four Horsemen of the apocalypse".8 In 2004, before the recall referendum, Chavez met with the owner

of Venevision, which thereafter ceased to participate in the confrontation with President Chavez.9 Then,

Televen followed the initiative to moderate the anti-Chavez speech around the same period.10

Following this, only two opposition channels remained. RCTV (Radio Caracas Television) is the oldest

station, had the highest ratings, and had national broadcast coverage. In addition to its well-known anti-

government tone, RCTV was a major producer of entertainment programming, including soap operas and

talk shows.11 Globovision is a news-only channel, providing nearly 20 hours of news per day (Table 1) but

its broadcast signal was available in only two large metro areas, Caracas and Valencia. While Globovision

content is available nationally via cable, penetration is relatively low during our sample period, and RCTV

was the only opposition channel available via broadcast signal in the remainder of the country, outside of

these two metro areas.

To summarize, there was a partitioning of television channels into opposition (RCTV and Globo-

vision), moderate (Televen and Venevision), and pro-government (VTV). This is consistent with media

monitoring during the 2006 Presidential elections. In particular, Figure 1, based upon data reported in

EU-EOM (2006), documents that RCTV and Globovision devoted roughly two-thirds of their coverage to

the opposition party and only one-third to Chavez. The tone of this coverage, not reported here, followed

similar patterns, with decidedly positive coverage of the opposition and decidedly negative coverage of

Chavez. The main public channel, VTV, by contrast, provided roughly 85 percent of their coverage to

Chavez and only 15 percent to the opposition. This coverage of the opposition was negative, with cov-

erage of Chavez disproportionately positive. The two moderate channels, Venevision and Televen, were

7See Nelson (2009) and Dinneen (2012)
8Reporters Without Borders (2003) shows that Chavez accused the private channels publicly of : “inciting rebellion and

disrespect for legitimate institutions and authorities”, “broadcasting false, misleading or biased news reports”, “harming the
reputation and good name of persons or institutions” and promoting “subversion of public and social order.”

9http://www.nytimes.com/2007/07/05/world/americas/05venez.html?_r=1&
10Wilpert (2007)
11While RCTV provided only four hours of news per day (Table 1), these programs had high ratings, as will be shown below.

8

http://www.nytimes.com/2007/07/05/world/americas/05venez.html?_r=1&


also biased in favor of the government in terms of the share devoted to each party. In terms of tone, mod-

erate channels tended to provide positive coverage of both parties. To summarize, media monitoring data

strongly support the notion that there were only two opposition channels in Venezuela in 2006 and thus

only one following the closing of RCTV in 2007.

3.3 The closing of RCTV

In May 2007, the government announced that it would not renew the broadcasting license of RCTV, and,

on May 27, it was replaced overnight by TVES, a public channel. TVES inherited both the channel

number of RCTV and its broadcast infrastructure. RCTV did re-emerge on cable later that summer, under

the name RCTV international.12 The government’s rationale for closing RCTV had two key components:

the alleged violations of broadcast laws and the participation in the coup and strike in the oil sector.13 The

decision to take RCTV off the air was marked by significant public protests, and 70 percent of Venezuelans

disapproved of the decision to not renew the license.14 As discussed above, Globovision was the only

remaining broadcast channel aligned with the opposition but, unlike RCTV, which had a national broadcast

infrastructure, the broadcast coverage of Globovision was limited to two metro areas. While Globovision

was available nationwide via cable subscription, cable penetration was relatively low in Venezuela during

our sample period, ranging from 17 percent in 2004, the start of our analysis, to 40 percent of households

by 2011, the end of our analysis (Table 2). Similarly, Weisbrot and Ruttenberg (2010) show that the

audience share for cable is small, relative to broadcast TV, increasing from roughly 10 percent in 2004 to

around one-third in 2010. Thus, broadcast was a more important delivery means than cable, although the

gap between the two narrows towards the end of our sample period.

A key question is whether Globovision responded to the closing of RCTV by moderating their tone,

and an implicit assumption in our analysis is that Globovision remained a key source of information

to opposition voters. According to media monitoring of the 2012 Presidential Election, Capriles, the

opposition candidate, received 64 percent of the Globovision coverage, which is nearly identical to the 65

percent share of coverage received by Rosales in the 2006 election, as documented in Figure 1.15 While

Globovision was purchased by a pro-government investor in 2013, this occurred following the end of our

12Wilpert (2007). RCTV International was shut down again, from cable, in 2010.
13Dinneen (2012)
14Wilpert (2007)
15The 2012 monitoring was conducted by the Carter Center and the report is available at

https://www.cartercenter.org/resources/pdfs/news/peace_publications/election_reports/venezuela-2012-election-study-
mission-final-rpt.pdf (accessed May 3, 2019).

9



sample period. Thus, this evidence suggests that Globovision remained in opposition to the government

during our sample period.

To summarize, Venezuela has been characterized by a tense conflict between the government and the

opposition, and this divide was also reflected in the media, with public channels aligned with the govern-

ment and two key private channels, RCTV and Globovision, aligned with the opposition. Following the

closing of RCTV and the opening of TVES, Globovisión became the only source of opposition television,

and this was available via broadcast signal in only two metro areas. This left the majority of the territory

without any opposition television and with only moderate and pro-government channels. We next examine

the implications of this closing of RCTV for media consumption patterns, Chavez approval ratings, and

voting returns.

4 Changes in Viewership

Using ratings data, we next examine viewership of news programming in Venezuela during the time

period before and after the closing of RCTV. Our data are provided by Nielsen and measure ratings show-

by-show and day-by-day, covering the years 2006 and 2007. Ratings are also provided separately for four

large cities (Caracas, Valencia, Barquisimeto and Maracaibo) in Venezuela, and we compare two cities

(Caracas and Valencia) with access to the Globovision broadcast signal to two cities without access to the

signal (Barquisimeto and Maracaibo). In these data, shows are categorized according to their content, and,

in some of our analyses, we compare ratings of news programming to ratings of non-news programming.

Changes in the ratings of non-news programming, following the closing of RCTV, should be less affected

by access to Globovision, which, as noted above, only provides news content. We also exploit the fact that

ratings are provided separately for households with and without cable subscriptions. In particular, since

Globovision is available via cable on a national basis, access to the Globovision broadcast signal should

not matter in terms of viewership patterns for those households with cable subscriptions

4.1 Viewership of News Programming

We begin by examining how viewership of news programming on RCTV and then the replacement, TVES,

evolves on a week-by-week basis during the period 2006-2007 and for households without cable subscrip-

tions. Importantly, TVES took over the RCTV broadcast infrastructure, used the same channel num-

ber, and began broadcasting almost immediately following the closing of RCTV. Thus, to the extent that

10



viewers are passive and do not respond to changes in ideological content, there might be no change in

viewership patterns following the closing of RCTV.

As shown in Figure 2, by contrast, we find an immediate drop-off in viewership of news programming

on TVES, relative to viewership of news programming on RCTV, following the closing of RCTV on May

27, 2007 and for households without cable subscriptions. In particular, viewership falls from roughly 5 to

10 percent prior to the closing of RCTV (i.e. to the left of the dashed line) to very low levels following

the closing of RCTV (i.e. to the right of the dashed line) for these households without cable subscriptions.

While viewership of RCTV news tended to be higher in the cities with access to the Globovision signal,

the low viewership for TVES news is apparent in both types of cities following the closing of RCTV. This

result is consistent with a preference for opposition news programming.

Given this finding of very low ratings for TVES, relative to RCTV, we next examine whether these

viewers switched from RCTV/TVES to other channels aligned with the opposition. For households with-

out cable, this involved Globovision and, as noted above, this type of switching was only available in cities

with access to the Globovision signal. As shown in Figure 3, there was indeed a sharp increase in viewer-

ship of Globovision following the closing of RCTV for these households without cable subscriptions and

with access to the Globovision signal. Some of this increase is temporary, with a large increase in view-

ership during the weeks immediately following the closing of RCTV. Note that this temporary increase

may reflect viewer interest in Globovision coverage of protests associated with the closing of RCTV. Even

following the protests, in the later weeks of 2007, however, there is a noticeable increase in viewership of

Globovision, relative to the period prior to the closing of RCTV.

We next examine whether this switching to Globovision in cities with access to the broadcast signal

translates into higher viewership of news programming in general, aggregated across all channels. As

shown in Figure 4, viewership of news programming tends to be higher in cities with the Globovision sig-

nal even before the closing of RCTV, relative to cities without the Globovision signal, for these households

without cable subscriptions. Even so, there does appear to be a widening of the gap following the closing

of RCTV, reflecting the switching by these households in cities with access to the Globovision signal from

RCTV to Globovision. While some of this is temporary and the series is noisy in general, there does

appear to be a larger gap in general after the closing of RCTV, when compared to the time period prior to

the closing of RCTV. This result is again consistent with a preference for opposition television.

11



4.2 Switching Rates

To quantify these results, we next calculate switching rates. That is, we measure the fraction of the

reduction in the consumption of opposition news on RCTV that was offset by the increased consumption

of opposition news on Globovision in cities with access to the broadcast signal. An exclusive focus on

ratings suggests relatively low switching rates: the viewership of opposition news on RCTV in cities

with access to the Globovision fell from 8.91 percent of households to 0 percent following the closing

of RCTV, and viewership of Globovision news rose from 1.30 percent to only 2.25 percent.16 But, as

noted above, Globovision offers 19.57 hours of news per day, compared to 4.10 hours on RCTV. Thus,

daily viewership of news on RCTV fell by 21.89 minutes per household, while daily viewership of news

on Globovision rose by 11.16 minutes. This implies an economically significant switching rate of 51

percent, meaning that over half of the reduction in viewership of news on RCTV was offset by increased

viewership of Globovision where available. We will return to this issue of switching rates later in the paper

when developing persuasion rates.

4.3 Viewership of non-news Programming

For comparison purposes, we next examine changes in the ratings of non-news programming. These

ratings, following the closing of RCTV, should be less affected by access to Globovision, which is news

only. As shown in Figure 5, there was a sharp reduction in viewership of non-news programming across

all cities following the closing of RCTV. This sharp reduction in viewership of non-news is likely driven

by the loss of popular entertainment programming on RCTV and the associated lack of interest in the

entertainment programming offered by TVES. More importantly, the viewership patterns for non-news,

both before and after the closing of RCTV, are similar for both cities with and without access to the

Globovision signal. Thus, the relative decrease in consumption of news in cities without access to the

Globovision signal cannot be solely explained by general trends in television viewership across both news

and non-news programming in these cities.

4.4 The Role of Cable

We next compare these trends in viewership for households with and without cable subscriptions. Since

Globovision is available in all cities via cable subscriptions, we should expect a similar pattern of switching

16These are average ratings in Globovision cities before and after the closing of RCTV in Figures 2 and 3.

12



regardless of whether or not the city has access to the Globovision broadcast signal. As shown in Figure

6, there is again an immediate drop-off in viewership on RCTV/TVES following the closing of RCTV and

the opening of TVES on May 27 and the patterns, for cities without and without access to the Globovision

signal, is quite similar to that for households without cable (Figure 2). We next analyze viewership of

Globovision programming for these households with cable, comparing cities with and without access to

the Globovision signal. As shown in Figure 7, there is again a sharp increase in viewership of Globovision

following the closing of RCTV, and these patterns are present in both cities with and without access to the

Globovision signal. In terms of overall news viewership for these households with cable subscriptions,

there do not appear to be systematic differences between cities with and without access to the Globovision

signal (Figure 8). This is in contrast to the widening gap between cities with and without access to the

Globovision signal for households without cable (Figure 3). Finally, for comparison with Figure 5, we

examine trends in viewership of non-news programming for households with cable. As shown in Figure

9, we again find a reduction of viewership of non-news for households with cable following the closing of

RCTV, a trend that is apparent for both cities with and without access to the Globovision signal.

Taken together, the fact that viewership trends for these households with cable access is similar across

cities with and without access to the Globovision signal suggests that our baseline results are not driven

by other factors that may have changed in these cities. Instead, it is consistent with our interpretation

that access to the Globovision signal led to changes in viewership patterns for households without cable

following the closing of RCTV.

4.5 Summary

We find sharp changes in viewership patterns following the government closing of RCTV and the

corresponding change in station ideology. In particular, viewers quickly moved away from TVES, and we

also document a corresponding increase in viewership of Globovision for households either with access to

the station via broadcast signal or via a cable subscription. This leads to differences in both the ideological

bundle consumed by viewers and in exposure to news overall. In the remainder of the paper, we examine

whether these changes in news consumption patterns affect approval ratings for Chavez in survey data and,

13



ultimately, his electoral performance at the ballot box.

5 Chavez Approval Ratings

Using survey data, we next examine trends in evaluations of Chavez, before and after the closing of

RCTV in May 2007 and accounting for the Globovision broadcast signal. To do so, we examine annual

survey data 2005-2011 from Latin Barometer. These surveys occur towards the end of the calendar year

and we thus have two years (2005 and 2006) of surveys prior to the closing of RCTV in May 2007 and

five years of surveys after the closing of RCTV (2007-2011). In these data, respondents evaluate Chavez

on a 1 to 10 scale (with 1 representing very bad and 10 representing very good).

We also use these survey data to examine other outcomes that might be affected by access to the

Globovision signal. These survey questions include queries regarding general ideology (on a left-to-right

scale, with increases associated with movements towards the right) and overall support for the Venezuelan

government. In addition, given that foreign relations were a key component of government propaganda,

we examine whether access to opposition television via the Globovision signal change support for foreign

leaders. In particular, we examine whether access to Globovision increases support for key allies of

Chavez, such as Fidel Castro of Cuba, and reduces support for his foreign enemies, such as the right-

leaning Presidents of Colombia (Alvaro Uribe until 2010 and then Juan Manuel Santos) and the Presidents

of the USA during the sample period (George W. Bush until 2008 and then Barack Obama).

5.1 Globovision signal

To measure access to the Globovision signal, we use both information on the municipality of residence

for each respondent in the Latin Barometer and information on the broadcast towers for Globovision.

Regarding the latter, we requested and received information from Globovision on the location (latitude

and longitude) of their four towers, three of which are located in the Caracas area and one of which is

located in Valencia. In addition, we received information on the power and height of each tower. To

measure access to the Globovision signal, we use the Irregular Terrain Model, which uses information

on the source of the signal and the terrain to predict the strength of the signal at destination locations.17

Using information on these four towers, we measure the signal (categorized as no signal, a weak signal,

or a strong signal) for geographic grid cells. These measures are then aggregated from grid cells to the

17In particular, we use the radio coverage tool on the website http://www.nautel.com/.

14



municipality level, and we use two such aggregates. First, we develop an dummy variable, which we refer

to as Globovision city, indicating whether or not a majority of the grid cells in the municipality receives

the signal. Second, we use a continuous measure based upon the fraction of grid cells in the municipality

that receive the signal.

Figure 10, which focuses on the heavily populated northern part of the country, depicts the results

from this model, where the weak signal is depicted in yellow and the strong signal is depicted in green.

As shown, the signals are indeed concentrated in the Valencia and Caracas metro areas. Moreover, their

reach depends upon the terrain, with the signal traveling long distances over, for example, the water but

much shorter distances over the hilly terrain in this part of Venezuela. We next use this variation across

municipalities to examine changes in support for Chavez following the closing of RCTV.

5.2 Baseline Results

We begin with a presentation of general trends in Chavez approval over time. As shown in Figure

11, there was a reduction in support for Chavez in general over the sample period. For example, in 2005

and 2006, over 40 percent of respondents gave Chavez the highest possible approval score (10 on the 1 to

10 scale), whereas during the period 2007 to 2011, the proportion giving Chavez the highest score never

exceeded 30 percent. There is some evidence of a corresponding increase in the lowest possible approval

score (1 on the 1 to 10 scale), exceeding 25 percent in 2008, but these proportions are noisy and return to

baseline levels by the end of the sample period.

Building upon these general results, we next examine trends according to access to the Globovision

signal. In particular, based upon the research design described above, Figure 12 provides information on

the distribution of Chavez approval ratings, separately for cities with and without access to the Globovision

signal and then also separately before and after the closing of RCTV. As shown, respondents in both types

of cities expressed considerable support for Chavez in 2005 and 2006, with over 40 percent giving Chavez

the highest possible score of 10 in cities without the Globovision signal and a higher proportion, over

50 percent, in the corresponding set of cities with access to the signal. These both drop considerably,

to just over 20 percent in cities with the Globovision signal and roughly 25 percent in cities without

the Globovision signal, in the period after the closing of RCTV in 2007. Thus, the decline in support

for Chavez was sharper in areas with access to the Globovision broadcast signal. There appears to be a

corresponding increase in the lowest possible score (very bad) in cities with access to the Globovision

signal, relative to those cities without access to the signal. But, in general, the relative reduction in top

15



scores in cities with access to the Globovision signal is offset by increases throughout the distribution of

approval ratings. To summarize, we find that the drop in support for Chavez during the sample period was

strongest in the areas with access to opposition television via the Globovision signal.

To investigate these patterns more rigorously, we next estimate an ordered logit model, which accounts

for the ordinal nature of approval ratings. In particular, using the information on approval ratings and the

strength of the Globovision signal, we specify the following index of support for Chavez:

support = β1A f tert +β2SignalmxA f tert +αm (1)

In this equation, the municipality fixed effects (αm) capture time-invariant differences between places

with and without access to the Globovision signal, and the parameter β1 captures changes in approval for

Chavez following the closing of RCTV in May 2007. After accounting for these time-invariant differences

across cites and any changes in nationwide support for Chavez following the closing of RCTV, the key

parameter of interest, β2, captures trends in the cities that receive the Globovision signal, relative to trends

in those cities that do not receive the Globovision signal. To account for the panel structure of these data,

standard errors are clustered at the municipality level.

Results from this regression are reported in column 1 of Table 3. As shown, we do find a drop in support

for Chavez in both types of cities following the closing of RCTV, as reflected by the negative coefficient

in the first row. But the decline in sharper in those cities that retained access to opposition television via

the Globovision signal, as reflected in the negative coefficient on the interaction in the second row, and

this effect is statistically significant at conventional levels. Thus, we find that, in cities with access to

the Globovision signal, the switching from RCTV to Globovision, as documented above, appears to be

associated with a reduction in support for Chavez following the closing of RCTV in May 2007.

The remaining columns of Table 3 provide a series of robustness checks on these baseline results. As

shown in column 2, the differential decline in approval of Chavez in cities with access to the Globovision

signal is robust to demographic controls (gender, age, and socioeconomic status). In column 3, we allow

for the coefficients on these demographics to change following the closing of RCTV, relative to the period

prior to the closing of RCTV. Again, our results are robust to these more general controls. In column 4, we

use a continuous measure of signal intensity (the fraction of the municipality receiving the signal) rather

than our baseline discrete measure (whether or not a majority of the municipality receives the signal). As

shown, our results are robust to this alternative measure. Along these lines, we present results in column

5 in which we use an indicator for whether or not a majority of the municipality receives a strong signal

16



(our baseline measure uses a weaker signal measure). As shown, our results are again very similar to the

baseline. Taken together, our baseline results are robust to demographic controls and alternative measures

of the strength of the Globovision signal.

In Table 3, we have controlled for observable demographics and have allowed these factors to have

differential effects before and after the closing of RCTV. Yet it remains possible that unobserved factors

driving support for Chavez may have changed in areas with Globovision, relative to areas without, follow-

ing the closing of RCTV. To investigate these possible confounds more closely, we estimate placebo timing

specifications, in which we measure AFT ERt using alternative definitions before and after the actual clos-

ing of RCTV. That is, we estimate specifications in which RCTV is assumed to have closed in years other

than the actual year of 2007 (i.e. 2006, 2008, 2009, 2010, and 2011). As shown in Table 4, our baseline

specification (column 2) has the largest coefficient on the key interaction term, when compared to specifi-

cations that allow for changes in Globovision one year before the actual closing and one to four years after

the closing. Moreover, only the specification that uses the following year as the change has an interaction

coefficient that is statistically significant. Related to this, following a literature on structural breaks, we

can locate the single break that best fits the data. As shown in the final row, the baseline specification has

the best fit, in terms of maximizing the log likelihood. While national reductions in support for Chavez

following 2006 may have contributed to this improved fit, the t-statistic on the interaction coefficient is

also largest in the baseline specification. To summarize, while we cannot definitely rule out the role of

changing unobserved factors in Globovision cities following the closing of RCTV, these results suggest

that any such changes would likely have occurred in exactly the same year as the closing of RCTV. This

allows us to rule out changes in other years surrounding the closing of RCTV as drivers of our baseline

results and thus yields credence to our interpretation related to the closing of RCTV in 2007.

5.3 Event Studies

To further investigate the timing of these results, we next estimate event study ordered logit model specifi-

cations, in which we allow the difference between signal and no-signal cities to vary over time in a flexible

way:

support = βtSignalm +αm +µt (2)

where µt is now a series of year fixed effects and β2006 is normalized to zero.

As shown in Figure 13, there are not significant differences in support for Chavez between cities with

17



and without access to the Globovision signal in 2005, relative to 2006. Following the closing of RCTV, by

contrast, access to the Globovision signal is associated with a drop in support for Chavez in 2007, relative

to 2006, and this drop becomes even sharper in 2008. Following this, there is a slow rebound starting in

2009 and continuing until the end of the sample period. All of these five post-RCTV coefficients on access

to the Globovision signal are negative, and four out of five, all except the final year 2011, are statistically

different from zero at conventional levels.

5.4 Other Impacts of Censorship

To provide readers with a sense of the broader impact, above and beyond support for Chavez, of access

to opposition television, we next examine responses to other questions related to Venezuelan politics in

these Latinbarometer survey data. In particular, we examine whether access to opposition television via

the Globovision signal following the closing of RCTV shifts ideology to the right, reduces approval of the

Venezuelan government, increases support for allies of Chavez, and reduces support for his enemies. As

shown in Table 5, we do find general support for these hypotheses, although three out of the five results are

not statistically significant at conventional levels. In particular, access to the Globovision signal is associ-

ated with a movement to the right in the ideological spectrum (column 1) following the closing of RCTV

(although this result is not statistically significant). Likewise, there appears to be reduction in support for

the government (column 2) in cities with access to the Globovision signal and following the closing of

RCTV (although this result is also not statistically significant). Turning to other leaders, we document a

statistically significant reduction in support for Fidel Castro, a key foreign ally of Chavez, following the

closing of RCTV in cities with access to Globovision signal. Likewise, we find a corresponding increase

in support for key enemies, including Uribe and Santos, Presidents of Colombia (column 4), and Bush and

Obama, Presidents of the USA (column 5), in cities with access to the Globovision signal following the

closing of RCTV.

5.5 Summary

We find that access to the Globovision signal is associated with a reduction in support for Chavez following

the closing of RCTV. This effect intensifies over time before rebounding back to levels close to baseline

support by the end of the sample period. We also find some evidence that access to the Globovision signal

18



is associated with a reduction in support for foreign allies and an increase in support for foreign enemies.

6 Electoral Results

To examine whether these changes in survey-based approval ratings translate into changes in support for

Chavez at the ballot box, we next use data on electoral returns from municipalities for key elections in

Venezuela during the period before and after the closing of RCTV in May 2007. In particular, we examine

the following five key elections, which were discussed in more detail in Section 3:

1. 2004 Presidential Recall Referendum (before RCTV closing)

2. 2006 Presidential Election (before RCTV closing)

3. 2007 Constitutional Referendum (after RCTV closing)

4. 2009 Constitutional Referendum (after RCTV closing)

5. 2012 Presidential Election (after RCTV closing)

For each election, we translate voting returns into a measure of the fraction of the electorate supporting

Chavez, relative to the opposition. For the 2006 and 2012 Presidential elections, we do so in the natural

way, by measuring the vote share for Chavez relative to the opposition candidate (Manuel Rosales in 2006

and Henrique Capriles in 2012). For the 2004 recall referendum, we measure support for Chavez as the

fraction of the electorate voting against the effort to recall Chavez. For the two constitutional referenda, we

measure support for Chavez based upon the fraction of the electorate in each municipality that supported

the referendum. This measure is natural given that both referenda were proposed by Chavez and were

broadly interpreted as an attempt to consolidate political power in the office of the Presidency.

6.1 Results

Figure 14 plots the vote share for Chavez in log odds form (i.e., the natural log of the ratio of vote

share for Chavez to the vote share against Chavez). In municipalities without access to the Globovision

signal, voters were 66 percent more likely to support Chavez, relative to the opposition, before the closing

of RCTV, and 44 percent more likely to do so after the closing of RCTV. Likewise, in cities receiving the

Globovision signal, voters were 30 percent more likely to vote for Chavez, relative to the opposition, before

19



the closing of RCTV, but slightly less likely (negative log odds) after the closing of RCTV. Comparing

the two declines, there is a 23 percentage point reduction in the areas without the Globovision signal but

a larger reduction, 33 percentage points, in the areas with the Globovision signal. Thus, consistent with

the results using survey-based approval ratings, we find a disproportionate decline in electoral support for

Chavez in areas with access to opposition television via the Globovision signal after the closing of RCTV

in 2007.

To test for the statistical significance of these changes, we next report results from the following re-

gression:

ln[(sharechavez
mt /(1− sharechavez

mt )] = β1A f tert +β2SignalmxA f tert +αm (3)

where, as before, the municipality fixed effects (αm) capture time-invariant differences between cities

with and without access to the Globovision signal, and the parameter β1 captures nationwide changes

in electoral support for Chavez at the polling booths following the closing of RCTV in 2007. After

accounting for these time-invariant differences across cites and national trends in support for Chavez, the

key parameter of interest, β2, captures changes in voting cities that receive the Globovision signal, relative

to cities that do not receive the Globovision signal, following the closing of RCTV in 2007. To account

for the panel nature of the analysis, standard errors are again clustered at the municipality level.

As shown in Table 6, we again find a general decline in support for Chavez following the closing

of RCTV in 2007. But, more importantly, this effect is particularly pronounced in cities that retained

access to opposition television via the Globovision signal. Both of these differences are again statistically

significant at conventional levels. To measure the magnitude of this effect, and to show that it does not

depend upon the log-odds formulation, we next consider a similar specification but with the Chavez vote

share, rather than the log odds formulation, as the dependent variable. As shown in column 2, there is a

roughly 5 percentage point decline in the vote share for Chavez in cities without access to the Globovision

signal following the closing of RCTV but a 7 percentage point decline in the Chavez vote share in cities

with access to the Globovision signal. Thus, the differential decline equals 2 percentage points, and this

decline is statistically significant at conventional levels.

To examine the robustness of these results to alternative signal measures, we next return to our baseline

measure of log odds but now consider a continuous measure of the signal, the fraction of the grid cells

in the municipality with access to the Globovision signal. As shown in column 3, we again find a strong

reduction in electoral support for Chavez in cities with access to opposition television following the closing

20



of RCTV. Finally, in column 4, we document that our results are robust to using a measure of the signal

based upon the more stringent measure of signal strength. To summarize, our results using electoral returns

data are robust to alternative measures of support for Chavez and alternative measures of the strength of

the Globovision signal.

In parallel to our placebo timing specifications using survey data, we next estimate similar models

using voting returns data. That is, we estimate specifications in which RCTV is assumed to have closed in

years other than the actual year of 2007. In this case, those years include 2006, 2009, and 2012. As shown

in Table 7, the results for our baseline specification (column 2) are very similar to those using 2009 as the

event date. Using 2006 or 2012 as the event date, however, yields interaction coefficients that are close to

zero and statistically insignificant. Moreover, as shown in the final row, the baseline specification has the

best fit, as measured by the R-squared in this case.

6.2 Event Studies

To further investigate the dynamics of our results using voting data, we next estimate event study specifica-

tions by allowing the key coefficient on access to the Globovision signal to vary over time in the following

regression:

ln[(sharechavez
mt /(1− sharechavez

mt )] = βtSignalm +αm +µt (4)

where β2006 is again normalized to zero and αm and µt capture, respectively, municipality and time fixed

effects. As shown in Figure 15, we find that the effect of having access to the Globovision signal first

appears in 2007 (held December 2, roughly five months following the closing of RCTV), and the effect

becomes stronger in 2009, followed by a rebound back to 2007 levels during the 2012 elections. This

pattern of effects is similar to that in Figure 13, which documented that the effect on approval for Chavez

associated with access to the Globovision signal was strongest during the survey interviews held in 2008

and 2009 before rebounding back to lower levels towards the end of the sample period.

6.3 Turnout

In addition to analyzing vote shares, we also study participation in elections (i.e., turnout). Given that we

do not have annual data on the number of eligible voters and thus cannot measure turnout rates directly,

we instead measure participation via the log of the number of votes cast. Thus, our key coefficient on the

interaction between the post-RCTV indicator and an indicator for access to the Globovision signal can be

21



interpreted as the percent change in turnout following the closing of RCTV in cities with access to the

Globovision signal, relative to the change in turnout in cities without access to the Globovision signal.18

As shown Table 8, we find that turnout rose roughly 4 percent following the closing of RCTV in cities

without access to the Globovision signal but 8 percent in cities with access to the Globovision signal, a

statistically significant differential increase in turnout of 4 percentage points. This result is robust to using

a continuous measure of signal intensity (column 2) and also to the more stringent measure from using

the high signal strength threshold (column 3). Finally, we consider the timing of these effects with respect

to turnout in Figure 16. Here the pattern is a bit different, relative to the pattern in the previous event

studies, with an immediate and large increase (15 percent) in turnout during 2007 in cities with access to

Globovision, relative to cities without Globovision. We again find that the effects diminish over time, and

there are no essentially no differences in turnout between cities with and without access to the Globovision

signal by 2012, the end of the sample period.

6.4 Persuasion Rates and Summary

For comparison with the literature, we use these results in election returns data to measure persuasion

rates: the fraction of the population, among those who lost access to opposition television, that was per-

suaded to support Chavez (conditional on not doing so prior to the loss of RCTV). The measure accounts

for both the documented change in vote shares and documented changes in turnout in places that retained

access to opposition television via Globovision, relative to places that lost access to opposition television,

following the closing of RCTV. Following the literature, our measured persuasion rate also accounts for

the change in exposure to opposition television and we use our Nielsen ratings data and previously devel-

oped switching rates to develop these exposure rates. According to this calculation, with details provided

in the Appendix, we measure a persuasion rate of 20 percent. This persuasion rate is higher than most of

those reported in the literature, as summarized by DellaVigna and Gentzkow (2010), but is comparable

to the persuasion rates of 12 to 28 percent using the diary audience measure, which is comparable to our

ratings data, in DellaVigna and Kaplan (2007). Relative to Martin and Yurukoglu (2017), our measured

persuasion rates are lower than those measured for Fox News but higher than those measured for MSNBC.

We find that access to opposition television via the Globovision signal is associated with a significant

18In particular, note that the log turnout rate can be written as ln(votes/eliglble) = ln(votes)− ln(eligible). Since we do
not have information on the number of eligible voters on a year-by-year basis, we instead incorporate ln(eligible) into the
municipality fixed effects.

22



reduction in support for Chavez at the polling booth following the closing of RCTV in May 2007. This

effect intensifies in the years following the closing of RCTV before rebounding back. We also find evi-

dence that access to opposition television via the Globovision signal increased voter turnout following the

closing of RCTV. Taken together, these patterns are consistent with the results in the prior sections, which

documented that viewership of Globovision increased following the closing of RCTV and that approval

ratings in survey data fell accordingly.

7 Theoretical Explanation

In this section, we develop a simple economic model that explains our three key empirical results: 1)

voters switch to Globovision, when available, following the closing of RCTV, 2) the closing of RCTV

increased support for the government in areas that lost access to opposition television, relative to places that

retained access to opposition television via Globovision, and 3) the differences in support for government

between places with and without access to opposition television, via the Globovision signal, fade over

time, following the closing of RCTV. We present the baseline model followed by four extensions.

7.1 Baseline Model

We consider an economic model in which media outlets issue informative reports but in which the gov-

ernment might censor reports that reflect negatively upon their performance. There are two states of the

world, good (s = g) and bad (s = b). The state reflects the performance of the incumbent government and

could be interpreted, for example, as the state of the economy or the degree of corruption in government.

The probability of the bad state equals πb. A media outlet receives a signal (σ) containing no information

about the state of the world (σ = φ) with probability p, and, with probability 1− p, receives a signal that

reveals the true state (σ = s). Based upon this information, the media outlet then issues a report (r), which

reflects either their signal (r = σ) or no information (r = φ). Thus, media outlets cannot issue a good

report when the state is bad and vice-versa.

While media outlets would like to issue a report when they have relevant information, the government

may censor reports when the signal is bad. While the censorship environment is determined exogenously

in the baseline model, we later consider an extension in which the incumbent chooses the degree of cen-

sorship. In particular, we assume here that there are two media environments, uncensored (m = u) and

censored (m = c). In the former case, there is no censoring of bad signals. In the latter environment, which

occurs with probability πc, the government censors bad signals with probability q, and, in this case, the

23



report contains no information (r = φ). Thus, when the media does not issue a report, this could reflect

either censoring or a lack of information available to the media outlet. To summarize, in the censored

environment, the media outlet issues a bad report with probability (1− p)πb(1−q), issues a good report

with probability (1− p)(1−πb), and issues no report with probability p+(1− p)πbq.

While voters are assumed to know all relevant probabilities (πb,πc, p,q), we assume for now that they

do not observe the media environment and can only learn about the environment from contemporaneous

media reports. We later relax this assumption in two ways, one involving voters learning about the media

environment from past media reports and another involving voters receiving independent and informative

signals regarding the media environment.

Given this set up, citizens observing an informative report (r = b or r = g) learn the true state. Upon

receiving no report (r = φ), by contrast, voters do not know whether the government censored a bad report

or the media received no signal. In this case, voters follow Bayes rule and update as follows:

Pr(s = b|r = φ) =
Pr(r = φ |s = b)Pr(s = b)

Pr(r = φ |s = b)Pr(s = b)+Pr(r = φ |s = g)Pr(s = g)
(5)

Since the government does not censor favorable reports, the probability that the media outlet issues no

report when state is good equals the probability that the outlet received no information. That is, Pr(r =

φ |s = g) = p. When the state is bad, by contrast, it is possible that the report is censored and thus Pr(r =

φ |s = b) = p+(1− p)πcq. Using the fact that Pr(s = b) = πb and substituting back in, we have that:

Pr(s = b|r = φ) =
[p+(1− p)πcq]πb

[p+(1− p)πcq]πb + p(1−πb)
(6)

In the absence of censoring (πc = 0 or q = 0), we have that Pr(s = b|r = φ) = πb, meaning that voters

do not update in either direction in the absence of a media report. With censoring (πc > 0 and q > 0), by

contrast, voters understand that it is possible that the government censored the report and, when faced with

no media reports, thus infer that the bad state is now more likely. That is, Pr(s = b|r = φ) > πb. More

generally, one can show that the ex-post belief of a bad state following no report is increasing in the degree

of censoring (i.e. in both πc and q).

Is censoring an effective government strategy? That is, does censorship systematically decrease the

likelihood that voters believe the state is bad? To investigate this issue, consider the probability that voters

believe that the state is bad averaged across media reports. This can be written as:

24



Pr(s = b|r) = Pr(r = b)+Pr(r = φ)Pr(s = b|r = φ) (7)

In the censored environment, we have that Pr(r = b) = (1− p)πb(1−q) and Pr(r = φ) = p+(1− p)πbq.

Since the environment is unknown to voters, and using the results from above, this can be written as

follows for the censored environment:

Pr(s = b|r) = (1− p)πb(1−q)+ [p+(1− p)πbq]
[p+(1− p)πcq]πb

[p+(1− p)πcq]πb + p(1−πb)
(8)

One can show that this is less than πb so long as πc < 1.19 That is, censorship systematically decreases

voter perceptions of the bad state. If voters know that the media environment is censored (πc = 1), by

contrast, then there is no uncertainty over the media environment, and Pr(s = b|r) = πb. In this case,

voters are sufficiently sophisticated to account for censorship when processing content, understanding that

censorship implies a loss of access to information that might reflect negatively on the government. This

result, that censorship systematically manipulates voter beliefs when πc < 1, highlights the role of voter

uncertainty over the censorship environment in manipulating voters. In the extensions below, we further

explore how voters might learn about the censorship environment.

7.2 Extensions

In this section, we consider four extensions of the model. The first embeds this model of learning into a

model of collective action, generating a demand for opposition media. The second and third extensions

allow voters to learn about the censorship environment, first from an independent signal about the media

environment and and then from past media reports. Finally, we consider a model of endogenous censorship

in which incumbents, knowing the state, choose the media environment. The details of these extensions

are provided in the Appendix, and here we just summarize the key results.

In the first extension, we embed our informational model of censorship into a simple model of collec-

tive action in which opposition to the government exhibits strategic complementarities. Due to collective

action, voters benefit from distinguishing between the media receiving negative information about the

government (i.e., bad signals) and the media receiving no information about the government (i.e., no sig-

nal). In this sense, voters have a preference for opposition media and are harmed by censorship. In the

19This follows from the fact that the expression equals πb when πc = 1 and that the right-hand side is increasing in πc,
meaning that voter perceptions of the bad state decrease as voters uncertainty over the media environment increases (i.e., πc
falls below 1).

25



context of this model, we also show that the government might benefit from increased censorship, via a

corresponding reduction in collective action, when censorship levels are low.

In the second extension, voters receive an informative signal of the media environment before receiving

media reports. This signal could be interpreted as, for example, voters observing that RCTV was replaced

by TVES. The key result here is that, unless this signal perfectly reveals the media environment, then voter

beliefs are still systematically manipulated by the media environment. That is, censorship systematically

decreases voter perceptions of the bad state, when averaged across both states and all possible media

reports.

As a third extension, we allow voters to learn about the media environment from both contempora-

neous and past media reports. While voters still do not know the media environment, we assume that

the environment is stable and voters thus attempt to learn about this over time from media reports. In

particular, upon observing no report, voters increase their perceptions that the state is bad, as before, but

also now increase their perceptions that the media environment is censored. In the context of a numerical

analysis, we show that voters learn the true media environment over time and can account for this when

processing media reports. Due to this, and given the results above, voter beliefs over the likelihood of the

bad state in the censored environment following media reports converge to the ex-ante probability. That

is, Pr(s = b|r) converges to πb, even in the censored environment. This highlights a crucial difference be-

tween the short-run, when voters do not know the censorship environment, and the long-run, when voters

learn about this and can use this information when processing media reports.

In a fourth extension, we allow the incumbent, knowing whether the state is good or bad, to choose

the media environment. We show that, if the costs of censorship are sufficiently low, there is an equilib-

rium in which censorship is adopted in the bad state but not in the good state. Given this, voters update

more negatively upon receiving no report since censorship is now more likely in the bad state. Despite

this, incumbent politicians do benefit from censorship in the bad state since it allows them to pool with

politicians in the good state.

7.3 Summary

To summarize, the model and the associated extensions can explain our three key empirical findings. First,

as developed in the first extension, there is a preference for opposition media, meaning that voters might

switch to Globovision, when available, following the closing of RCTV. Second, censorship systematically

manipulates voter beliefs in favor of the incumbent, meaning that areas without access to Globovision

26



might experience an increase in support for the government, relative to areas that retained access to op-

position television, following the closing of RCTV. Third, as developed in the third extension, voters

rationally adjust to the media environment in the long run, and beliefs are not systematically manipulated

by censorship. This explains the fading of the gap in support for Chavez between areas with and without

access to Globovision following the closing of RCTV.

8 Conclusion

This paper investigates the role of government censorship of opposition television in the accountability of

governments and incumbent politicians. We focus on the expiration of the television license of RCTV, a

key opposition channel in Venezuela, and the subsequent opening of TVES, a public channel. The closure

of RCTV, along with the limited signal availability of Globovision, provide a natural experiment in which

some cities lose access to opposition television overnight, while other cities retain access to opposition

news. Using ratings data, we first find that viewers switched from TVES, the public pro-government

channel, to Globovision, the only other opposition channel, in areas with access to the broadcast signal

following the closing of RCTV. Building upon this result, we find that Chavez approval ratings fell in

these areas that retained access to opposition television via the Globovision broadcast signal, relative to

areas without access to the signal, following the closing of RCTV. We also find evidence that access

to the Globovision signal is associated with a reduction in support for foreign allies and an increase in

support for foreign enemies. We find similar patterns in electoral data, with support for Chavez falling in

these areas that retained access to opposition television via the Globovision broadcast signal, relative to

areas without access to the signal, following the closing of RCTV. In both analyses, differences between

cities with and without Globovision fade over time. Taken together, these results suggest that viewers are

sufficiently sophisticated to adjust their viewing patterns in response to government censorship, and these

behavioral responses contribute towards a reduction in support for government. In addition, voters are

sufficiently sophisticated to adjust to the censored environment in the long run, understanding that a lack

of information might reflect negatively upon the government. By both adjusting their media consumption

patterns and rationally filtering information in a censored environment, voters can limit the effects of

censorship and better hold governments and incumbent politicians accountable.

27



References

Adena, Maja, Ruben Enikolopov, Maria Petrova, Veronica Santarosa and Ekaterina

Zhuravskaya. 2015. “Radio and the rise of the Nazis in pre-war Germany.” Quarterly

Journal of Economics 130(4):1885–1939.

Besley, Timothy and Andrea Prat. 2006. “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture

and Government Accountability.” The American Economic Review pp. 720–736.

Besley, Timothy and Robin Burgess. 2002. “The political economy of government

responsiveness: Theory and evidence from India.” The Quarterly Journal of Economics

117(4):1415–1451.

Chang-Tai, Hsieh, Edward Miguel, Daniel Ortega and Francisco Rodriguez. 2011. “The

Price of Political Opposition: Evidence from Venezuela’s Maisanta.” American Economic

Journal: Applied Economics 3(2):196–214.

Chen, Yuyu and David Yang. 2019. “The Impact of Media Censorship: 1984 or Brave New

World.” Working Paper.

Chiang, Chun-Fang and Brian Knight. 2011. “Media bias and influence: Evidence from

newspaper endorsements.” The Review of Economic Studies 78(3):795–820.

Corrales, Javier and Michael Penfold. 2011. Dragon in the Tropics: Hugo Chavez and the

Political Economy of Revolution in Venezuela. Washington D.C.,U.S: Brookings Latin

America Initiative Books.

DellaVigna, Stefano and Ethan Kaplan. 2007. “The Fox News effect: Media bias and

voting.” The Quarterly Journal of Economics 122(3):1187–1234.

DellaVigna, Stefano and Matthew Gentzkow. 2010. “Persuasion: Empirical Evidence.”

Annual Review of Economics 2(1):643–669.

28



Dinneen, Mark. 2012. “The Chavez government and the battle over the media in Venezuela.”

Asian Journal of Latin American Studies 25(2):27–53.

Durante, Ruben and Brian Knight. 2012. “Partisan Control, Media Bias, And Viewer

Responses: Evidence From Berlusconi’S Italy.” Journal of the European Economic

Association 10(3):451–481.

Durante, Ruben, Paolo Pinotti and Andrea Tesei. 2017. The Political Legacy of

Entertainment TV. Technical report Centre for Economic Performance, LSE.

Edmond, Chris. 2013. “Information manipulation, coordination, and regime change.” Review

of Economic Studies 80(4):1422–1458.

Enikolopov, Ruben, Alexey Makarin, Maria Petrova and Leonid Polishchuk. 2019. “Social

image, networks, and protest participation.”.

Enikolopov, Ruben, Maria Petrova and Ekaterina Zhuravskaya. 2011. “Media and political

persuasion: Evidence from Russia.” The American Economic Review 101(7):3253–3285.

EU-EOM. 2006. Final Report: Presidential Elections Venezuela 2006. Technical report

European Union Election Observation Mission.

Ferraz, Claudio and Frederico Finan. 2008. “Exposing corrupt politicians: the effects of

Brazil’s publicly released audits on electoral outcomes.” The Quarterly journal of

economics 123(2):703–745.

Ferraz, Claudio and Frederico Finan. 2011. “Electoral accountability and corruption:

Evidence from the audits of local governments.” American Economic Review

101(4):1274–1311.

Gentzkow, Matthew and Jesse M Shapiro. 2010. “What drives media slant? Evidence from

US daily newspapers.” Econometrica 78(1):35–71.

29



Gentzkow, Matthew, Jesse M Shapiro and Michael Sinkinson. 2011. “The Effect of

Newspaper Entry and Exit on Electoral Politics.” American Economic Review

101(7):2980–3018.

George, Lisa and Joel Waldfogel. 2003. “Who affects whom in daily newspaper markets?”

Journal of Political Economy 111(4):765–784.

Gerber, Alan S., Dean Karlan and Daniel Bergan. 2009. “Does the Media Matter? A Field

Experiment Measuring the Effect of Newspapers on Voting Behavior and Political

Opinions.” American Economic Journal: Applied Economics 1(2):35–52.

Guriev, Sergei and Daniel Treisman. 2015. How modern dictators survive: An informational

theory of the new authoritarianism. Technical report National Bureau of Economic

Research.

King, Gary, Jennifer Pan and Margaret E Roberts. 2013. “How censorship in China allows

government criticism but silences collective expression.” American Political Science

Review 107(2):326–343.

Knight, Brian and Ana Tribin. 2019. “The Limits of Propaganda: Evidence from Chavez’s

Venezuela.” Journal of the European Economic Association .

Kronick, Dorothy and John Marshall. 2018. “Opposition Media and Political Accountability:

Evidence from Venezuela.”.

Martin, Gregory and Ali Yurukoglu. 2017. “Bias in Cable News: Persuasion and

Polarization.”. American Economic Review.

Nelson, Brian A. 2009. The Silence and the Scorpion: The Coup Against Chavez and the

Making of Modern Venezuela. New York, U.S: Nation Books.

Prat, Andrea. 2014. “Media Power.” CEPR Discussion Paper No. 10094.

Reporters Without Borders. 2003. Venezuela: Caught Between an Authoritarian President

and an Intolerance Media. Technical report Reporters Without Borders.

30



Shadmehr, Mehdi and Dan Bernhardt. 2015. “State censorship.” American Economic

Journal: Microeconomics 7(2):280–307.

Snyder, James M and David Stromberg. 2010. “Press Coverage and Political

Accountability.” Journal of Political Economy 118(2):355–408.

Szeidl, Adam and Ferenc Szucs. 2017. “Media Capture Through Favor Exchange.”.

Weisbrot, Mark and Tara Ruttenberg. 2010. Television in Venezuela: Who Dominates the

Media? Technical report Center For Economic and Policy Research.

Wilpert, Gregory. 2007. Changing Venezuela by Taking Power: The History and Policies of

the Chavez Government. London, England: Verso Books.

31



0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

VTV Venevision Televen RCTV Globovision

coverage of Rosales

coverage of Chavez

Figure 1: EU Media Monitoring of 2006 Presidential Election

0
5

10
15

ra
tin

gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

RCTV/TVES viewership for households without cable

Figure 2

32



0
2

4
6

8
ra

tin
gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

Globo viewership for households without cable

Figure 3

1
2

3
4

5
6

ra
tin

gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

News viewership for households without cable

Figure 4

33



4
5

6
7

8
9

ra
tin

gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

Non-news viewership for households without cable

Figure 5

0
2

4
6

8
10

ra
tin

gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

RCTV/TVES viewership for households with cable

Figure 6

34



0
2

4
6

ra
tin

gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

Globo viewership for households with cable

Figure 7

1
2

3
4

ra
tin

gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

News viewership for households with cable

Figure 8

35



1
2

3
4

5
ra

tin
gs

0 20 40 60 80 100
week

 globo_city=No  globo_city=Yes

Non-news viewership for households with cable

Figure 9

Valencia

Caracas

Figure 10: Globovision coverage map

36



0
.1

.2
.3

.4
.5

0 5 10 0 5 10 0 5 10 0 5 10 0 5 10 0 5 10 0 5 10

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

F
ra

ct
io

n

Evaluation of Chavez (1=very bad, 10=very good)
Graphs by year

Figure 11

0
.1

.2
.3

.4
.5

0
.1

.2
.3

.4
.5

0 5 10 0 5 10

No Globovision signal, before No Globovision signal, after

Globovision signal, before Globovision signal, after

F
ra

ct
io

n

Evaluation of Chavez (1=very bad, 10=very good)
Graphs by Signal and After

Figure 12

37



-2
-1

.5
-1

-.
5

0
.5

ch
an

ge
 in

 s
up

po
rt

 in
de

x

20
05

20
06

20
07

20
08

20
09

20
10

20
11

Change in suppport for Chavez in Globovision cities

Figure 13

0.6629

0.4365

0.3032

-0.0341

0
.2

.4
.6

.8
V

ot
e 

S
ha

re
 fo

r 
C

ha
ve

z 
(lo

g 
od

ds
)

No Signal Signal

B
ef

or
e

A
fte

r

B
ef

or
e

A
fte

r

Figure 14

38



-.3
-.2

-.1
0

ch
an

ge
 in

 v
ot

e 
sh

ar
e 

fo
r C

ha
ve

z

20
04

20
06

20
07

20
09

20
12

Change in suppport for Chavez in Globovision cities

Figure 15

-.0
5

0
.0

5
.1

.1
5

.2
C

ha
ng

e 
in

 lo
g 

vo
te

s

20
04

20
06

20
07

20
09

20
12

Change in turnout in Globovision cities

Figure 16

39



Table 1: Key Television Channels

Channels Ownership/Ideology Cities Dates Daily News Hours
Globovision Private/Opposition Caracas and Valencia all 19.57

RCTV Private/Opposition National Until May 27, 2007 4.10
TVES Public National Starting May 28, 2007 3.01

Televen Private/Moderate National all 3.83
Venevision Private/Moderate National all 3.65

VTV Public National all 14.62

Table 2: Cable Subscription Rates by Year for Venezuela

Year Subscribers Households
Penetration

rate
2000 778,904 4,685,917 16.62%
2001 977,375 4,998,022 19.56%
2002 943,327 5,185,460 18.19%
2003 882,322 5,533,395 15.95%
2004 981,368 5,754,516 17.05%
2005 1,117,553 6,215,837 17.98%
2006 1,336,309 6,364,119 21.00%
2007 1,608,279 6,476,233 24.83%
2008 1,929,262 6,658,321 28.98%
2009 2,192,519 6,803,942 32.22%
2010 2,550,830 6,969,151 36.60%
2011 2,798,577 7,079,559 39.53%
2012 3,404,298 7,185,754 47.38%

Source: Observatorio Estadístico. Conatel.

40



Globovision signal and support for Chavez
(1) (2) (3) (4) (5)

VARIABLES baseline
demographic 

controls

demographic 
controls / flexible 

coefficients
continuous signal high signal

After -0.4865*** -0.4781*** -1.2686*** -0.4663*** -0.4973***
(0.1291) (0.1293) (0.3178) (0.1324) (0.1268)

Globo City X After -0.6796*** -0.6457*** -0.6562***
(0.1975) (0.2073) (0.2115)

Signal X After -1.0109***
(0.2757)

Globo City (high) X After -0.6880***
(0.1974)

Observations 7,976 7,976 7,976 7,976 7,976
Robust standard errors in parentheses
*** p<0.01, ** p<0.05, * p<0.1
standard errors clustered at the city level

Table 3

Placebo Timing

(1) (2) (3) (4) (5) (6)

VARIABLES 1 year before baseline 1 year after 2 years after 3 years after 4 years after

After -0.3732** -0.4865*** -0.3137** -0.1283 -0.0926 0.1185

(0.1791) (0.1291) (0.1548) (0.0985) (0.0989) (0.1101)

Globo City X After -0.4591 -0.6796*** -0.5838*** -0.0644 0.1945 0.3095

(0.3887) (0.1975) (0.1795) (0.1877) (0.2335) (0.2366)

Observations 7,976 7,976 7,976 7,976 7,976 7,976

Log-Likelihood -16259 -16221 -16244 -16277 -16279 -16275

Robust standard errors in parentheses

*** p<0.01, ** p<0.05, * p<0.1

standard errors clustered at the city level

Table 4

41



Globovision signal and other outcomes
(1) (2) (3) (4) (5)

VARIABLES ideology L to R
approve 

government
approve castro

approve 
uribe/santos

approve us 
president

After -0.2209 -0.4860*** -0.6042*** -0.6661*** 0.9184***
(0.2909) (0.1522) (0.1735) (0.2231) (0.2063)

Globo City X After 0.1754 -0.2247 -0.6057* 0.4528* 0.2681
(0.3014) (0.1691) (0.3661) (0.2431) (0.2368)

Observations 6,890 7,666 7,727 4,582 6,934
Robust standard errors in parentheses

*** p<0.01, ** p<0.05, * p<0.1

standard errors clustered at the city level

Table 5

Globovision signal and electoral support for Chavez
(1) (2) (3) (4)

VARIABLES log odds Chavez vote share log odds log odds

after ‐0.2256*** ‐0.0503*** ‐0.2188*** ‐0.2279***
(0.0168) (0.0036) (0.0173) (0.0166)

Globo City X After ‐0.1117*** ‐0.0183**
(0.0391) (0.0091)

Signal X After ‐0.2218***
(0.0599)

Globo City (high) X After ‐0.0926**
(0.0468)

Observations 1,668 1,668 1,668 1,668
R‐squared 0.8370 0.8474 0.8376 0.8368
Robust standard errors in parentheses
*** p<0.01, ** p<0.05, * p<0.1
standard errors clustered at the city level

Table 6

42



Vote shares: Placebo Timing
(1) (2) (3) (4)

VARIABLES 1 year before baseline 2 years after 5 years after

After ‐0.0497*** ‐0.2256*** ‐0.0245 ‐0.0731***
(0.0183) (0.0168) (0.0151) (0.0196)

Globo City X After ‐0.0337 ‐0.1117*** ‐0.1155*** 0.0037
(0.0393) (0.0391) (0.0279) (0.0330)

Observations 1,668 1,668 1,668 1,668
R‐squared 0.8001 0.8370 0.7999 0.8014
Robust standard errors in parentheses
*** p<0.01, ** p<0.05, * p<0.1
standard errors clustered at the city level

Table 7

Globovision signal and turnout
(1) (2) (3)

VARIABLES log turnout log turnout log turnout

after 0.0377*** 0.0356*** 0.0383***
(0.0082) (0.0085) (0.0081)

Globo City X After 0.0426***
(0.0147)

Signal X After 0.0763***
(0.0255)

Globo City (high) X After 0.0448**
(0.0191)

Observations 1,668 1,668 1,668
R‐squared 0.9558 0.9558 0.9558
Robust standard errors in parentheses
*** p<0.01, ** p<0.05, * p<0.1
standard errors clustered at the city level

Table 8

43



A Appendix

A.1 Measuring Persuasion Rates

DellaVigna and Kaplan (2007) measure persuasion rates via the following formula:

(vT − vC)

(eT − eC)(1− r)
(1− r)tCtT

d

where vT −vC represents the change in Republican vote share due to the treatment, the introduction of Fox

News, eT −eC represents exposure to Fox News in treatment towns, those with Fox News included in cable

packages, relative to control towns, those without Fox News, r represents the fraction of Republican voters

at baseline, d represents the fraction of Democratic voters at baseline, tT represents turnout in treatment

towns, and tC represents turnout in control towns. The first term represents persuasion with full turnout,

and the second term adjusts the measure for turnout.

In our case, the treatment can be considered the loss of RCTV, and the control towns are thus those

with access to opposition television via Globovision. In this case, the voting outcome involves support for

the government. That is, among those who lost access to opposition television, how many were persuaded

to support Chavez, given that they did not already do so? Given this, we modify the formula to our context

as follows:

(vT − vC)

(eT − eC)(1−g)
(1−g)tCtT

o

where g and o represent, respectively, the fraction supporting Chavez and the opposition, among RCTV

viewers.

We measure vT −vC as 0.0183, the increase in the vote share for Chavez in towns without Globovision,

relative to towns with Globovision (column 2 of Table 6). In their “diary measure”, DellaVigna and Kaplan

(2007) measure eT − eC as the fraction reporting to have watched Fox News “for at least one full half-an-

hour block according to the seven-day diary”. To develop an analogue of this measure using our ratings

data, we first measure maximum weekly ratings for RCTV news programming for each week during

2006, the year prior to the closing of RCTV, for households without cable. We then take an average

of this measure for treatment towns, those without Globovision (18.6 percent), and control towns, those

with Globovision (21.3 percent). According to our switching rates developed earlier, 51 percent of the

lost consumption of RCTV in control towns was offset by increased viewership of Globovision. Taken

44



together, the reduction of viewership of opposition news in treatment towns, relative to control towns, thus

equals 0.186−0.213×0.51 , or 7.7 percent.

We do not have official turnout rates by town and thus measure control turnout via baseline national

turnout during the two elections prior to the closing of RCTV. Turnout in the 2004 recall referendum

equaled 70 percent, and turnout in the 2006 Presidential election was 75 percent.20 We take the average of

these, yielding control turnout of 72.5. Given that turnout fell by 4.26 percent in treatment towns, relative

to control towns, as reported in Table 8, we thus measure treatment turnout of 69.4 percent. Finally, we

measure g, the fraction of Chavez supporters and o, the fraction of opposition supporters (both relative

to non-voters), among viewers of RCTV via the 2007 Latin American Public Opinion Project (LAPOP).

In particular, among those reporting to watch opposition TV news (either RCTV or Globovision), 17.8

percent reporting voting for Chavez in the 2006 election and 82.2 percent reported voting for the opposition

(conditional on voting). After accounting for the fact that only 72.5 percent of the population are voters in

our calculations, this yields g = 12.9 and o = 59.6. Plugging in these values yields a first term of 0.271 and

a second term of 0.736. The product of these two terms yields a persuasion rate of 0.200, or 20 percent.

A.2 Extension 1: Demand for Opposition Media

In this extension, we embed our model of voter learning over the state (good or bad) into a model of col-

lective action in which opposition to the government exhibits strategic complementary following, among

others, Edmond (2013). In particular, voters receive a payoff of βs from participating in successful oppo-

sition against the government, with higher payoffs in the bad state, and we normalize payoffs from par-

ticipating in successful opposition against the government in the good state to equal 0 (i.e. βb > βg= 0).

Since voters do not know the state of the world, their decisions are based upon expected payoffs and thus

posterior probabilities of the bad state, given media reports. That is, expected benefits from a successful

opposition equal Pr(s = b|r)βb and these benefits are common across voters. Participating in opposition

to the government, independent of success, entails an opportunity cost κ , which varies across individuals

according to the cumulative distribution F. To summarize, participation in successful opposition yields

an expected payoff equal to Pr(s = b|r)βb− κ , participation in unsuccessful opposition yields a payoff

of −κ, and non-participation yields a payoff of 0, regardless of collective action. Finally, in order for

opposition to be successful, a fraction f of the population must participate.

Given all of this, an equilibrium with successful opposition requires that at a fraction f of the pop-

20https://en.wikipedia.org/wiki/2004_Venezuelan_recall_referendum (accessed March 29, 2019) and
https://en.wikipedia.org/wiki/2006_Venezuelan_presidential_election (accessed March 29, 2019).

45



ulation must have positive expected net benefits from participation in successful opposition. That is,

F [(Pr(s = b|r)βb]> f . We begin with the natural assumption that, in the absence of censorship (πc = 0),

opposition occurs in equilibrium only when the media publishes bad reports. Recall that Pr(s = b|r =

b) = 1 and that, in the absence of censorship, Pr(s = b|r = φ) = πb. This assumption can thus be written

as:

F(βb)> f

F(πbβb)< f

The first condition states that successful opposition will occur when voters know that the state is bad, and

the second condition states that opposition will not occur when the media does not receive a signal. Thus,

voters value being able to distinguish between cases in which the media receives no signal and cases in

which the media receive a bad signal. Given this, censorship is bad for voters as it combines into non-

reports cases in which the media receive no signal and cases in which the media receive a bad signal.

Marginal increases in the degree of censorship (πc) from zero result in no changes in the equilibrium con-

ditions (i.e., successful opposition only when the media publishes bad reports) but reduce the likelihood of

bad reports. Thus, censorship reduces the probability of collective action. This is good for the government,

and indeed a government attempting to minimize collective action will increase censorship probabilities

until the marginal participant is indifferent between participating and not participating when receiving no

media report. That is, F [(Pr(s = b|r = φ)βb] = f . But this will clearly be bad for voters, who are now less

likely to lead an successful opposition under the bad state of the world even though they would benefit

from doing so. In this sense, voters have a demand for uncensored opposition media and are worse off as

the degree of censorship increases.

A.3 Extension 2: Informative signals about the Media Environment

Suppose that, prior to receiving a media report, voters receive information about the media environment.

That is, voters receive an additional signal (θ = c or θ = u), which equals the media environment with

probability ρ . That is, Pr(θ = m) = ρ. We assume that ρ > 0.5 and ρ < 1. Then, after receiving this

signal, voters first update over the media environment as follows:

46



Pr(m = c|θ = c) =
ρπc

ρπc +(1−ρ)(1−πc)
(9)

This is greater than πc so long as πc < 1. Likewise, upon observing a signal that the environment is

uncensored, voters update as follows:

Pr(m = c|θ = u) =
(1−ρ)πc

(1−ρ)πc +ρ(1−πc)
(10)

This is less than πc so long as πc < 1. An important result is that both probabilities are increasing in πc so

long as the signal is not perfectly informative (ρ < 1). That is,

∂Pr(m = c|θ = c)
∂πc

=
ρ(1−ρ)

[ρπc +(1−ρ)(1−πc)]2
> 0

∂Pr(m = c|θ = u)
∂πc

=
ρ(1−ρ)

[(1−ρ)πc +ρ(1−πc)]2
> 0

This result reflects the fact that, so long as the signal is not perfectly informative, there is still uncertainty

over the media environment, and voters still place some weight on the prior probability that the media

environment is censored (πc).

In this extension, are voters still systematically manipulated in the censored environment? Using the

results from above, we have that:

Pr(s = b|r) = (1− p)πb(1−q)+ [p+(1− p)πbq]Pr(s = b|r = φ)

When calculating Pr(s = b|r = φ) in this extended model, one must account for the two possible signals

that could be received regarding the media environment. In the censored environment (m = c), this can be

written as:

Pr(s = b|r = φ) = ρPr(s = b|r = φ ,θ = c)+(1−ρ)Pr(s = b|r = φ ,θ = u) (11)

Using Baye’s rule, we have that:

Pr(s= b|r = φ ,θ = c)=
Pr(r = φ |s = b,θ = c)Pr(s = b,θ = c)

Pr(r = φ |s = b,θ = c)Pr(s = b,θ = c)+Pr(r = φ |s = g,θ = c)Pr(s = g,θ = c)
(12)

47



Using the fact that the signal about the media environment is independent of the state (s), we have that

Pr(s = b,θ = c) = Pr(s = b)Pr(θ = c) and that Pr(s = g,θ = c) = Pr(s = g)Pr(θ = c). Further, we can

write Pr(r = φ |s = b,θ = c) = p+(1− p)Pr(m = c|θ = c)q and Pr(r = φ |s = g,θ = c) = p. Plugging

these four expressions into equation 12, we have that:

Pr(s = b|r = φ ,θ = c) =
[p+(1− p)Pr(m = c|θ = c)q]πb

[p+(1− p)Pr(m = c|θ = c)q]πb + p(1−πb)
(13)

In a similar way, one can show that:

Pr(s = b|r = φ ,θ = u) =
[p+(1− p)Pr(m = c|θ = u)q]πb

[p+(1− p)Pr(m = c|θ = u)q]πb + p(1−πb)
(14)

Plugging equations 13 and 14 into equation 11, we have that:

Pr(s= b|r = φ)=
ρ[p+(1− p)Pr(m = c|θ = c)q]πb

[p+(1− p)Pr(m = c|θ = c)q]πb + p(1−πb)
+

(1−ρ)[p+(1− p)Pr(m = c|θ = u)q]πb

[p+(1− p)Pr(m = c|θ = u)q]πb + p(1−πb)

Finally, using this result, along with equations 9 and 10, one can show that Pr(s = b|r) is less than πb so

long as the signal over the media environment is not perfectly informative (ρ < 1) and so long as there is

uncertainty over the media environment (πc < 1).21 Thus, voters continue to be systematically manipulated

in the censored environment despite independent information on the media environment.

A.4 Extension 3: Learning about Censorship from Past Media Reports

In order to allow voters to learn about censorship from media reports, we assume that the media environ-

ment is stable, while the state of the world (good or bad) is independent over time. In this case, voters learn

about the censoring environment from past media reports. In particular, the likelihood of the uncensored

environment given no report equals:

Pr(m = c|r = φ) =
Pr(r = φ |m = c)Pr(m = c)

Pr(r = φ |m = c)Pr(m = c)+Pr(r = φ |m = u)Pr(m = u)

This can be written as:
21This result again follows from the fact that Pr(s= b|r)= πb when πc = 1 and that Pr(s= b|r = φ) is increasing in πc so long

as ρ < 1, meaning that voter perceptions of the bad state decrease as the likelihood of the censored media falls below 1. This
follows from the fact that both posterior probabilities of the censored environment are increasing in the prior probability that
the media environment is censored (πc) and that voter beliefs over the bad state are increasing in these posterior probabilities.

48



Pr(m = c|r = φ) =
[p+(1− p)πbq]πc

[p+(1− p)πbq]πc + p(1−πc)

One can show that Pr(m = c|r = φ)> πc, meaning that, upon observing no report, voters are more likely

to believe that the media environment is censored and are less likely to believe that the media environment

is uncensored. Conversely, upon observing a bad report, voters update as follows:

Pr(m = c|r = b) =
[(1− p)(1−q)πb]πc

[(1− p)(1−q)πb]πc +(1− p)πb(1−πc)

In this case, voters are less likely to believe that the media environment is censored and more likely to

believe that the media environment is uncensored. That is, Pr(m = c|r = b) < πc. Finally, voters do not

update with respect to the media environment upon observing a good report since these are not censored.

That is, Pr(m = c|r = g) = πc.

To shed light on the dynamics and speed of learning, we conduct a numerical analysis in which we

assume that the bad state occurs with probability 0.4, that media outlets receive signals with probability

0.5, that the censored environment occurs with probability 0.4, and, finally, that bad signals are censored

by the government in the censored environment with probability 0.7. Then, we simulate the model 100,000

times and across 100 time periods. Whether or not the state is censored is stable and thus voters can learn

about this from both current and previous reports over time. Whether the state of the world is bad, by

contrast, is independent over time.

As shown in Figure 17, voters initially believe that they are in the uncensored environment with prob-

ability 0.6 and the censored environment with probability 0.4. Given that bad reports are more likely in

the uncensored environment and less likely in the censored environment, voters learn about the media

environment from reports. As shown, in the censored environment, voter beliefs that the environment is

uncensored approach zero after 100 media reports or, equivalently, time periods. In the uncensored en-

vironment, by contrast, voter beliefs that the environment is uncensored approach one after 100 media

reports.

How does this learning about the media environment impact the ability of the government to manip-

ulate voters through censorship. As shown in Figure 18, voters are initially more likely to believe that

the bad state has occurred (by roughly 7 percentage points) when the media are censored, when averaged

across all possible media reports in that environment. These differences fade, however, as perceptions

approach the true probability of 0.4 following 100 media reports in both the censored and uncensored

environments. Thus, censorship is effective at reducing voter perceptions of the bad state but only in the

49



short run. In the long run, voters learn about the media environment from past reports and update accord-

ingly. This is fully driven by how voters update following no report. As shown in Figure 19, when no

report is received, voter perceptions of the bad state converge to the true probability of the bad state, 40

percent, when the media are not censored. When the media are censored, by contrast, voter beliefs of the

bad state following no report converge to 53 percent, which is the true probability of the bad state given

no report in the censored environment.

To summarize, censorship can systematically reduce voter perceptions of the bad state in the short

run since voters are not aware of the media environment. In the long run, voters learn about the media

environment from media reports and use this information when processing media reports. Thus, censorship

reduces voter beliefs of the bad state but only in the short run.

0
.2

.4
.6

.8
1

P
ro

ba
bi

lit
y 

un
ce

ns
or

ed
 s

ta
te

0 20 40 60 80 100
t

Censored Uncensored

Learning about censorship from reports

Figure 17

50



.3
6

.3
8

.4
.4

2
.4

4
P

ro
ba

bi
lit

y 
ba

d 
st

at
e

0 20 40 60 80 100
t

Censored Uncensored

Learning about bad state from reports

Figure 18

.4
.4

5
.5

.5
5

P
ro

ba
bi

lit
y 

ba
d 

st
at

e

0 20 40 60 80 100
t

Censored Uncensored

Learning about bad state following no report

Figure 19

51



A.5 Extension 4: Endogenous State Censorship

Suppose that incumbents, knowing their type, choose the censorship environment. If censorship is ef-

fective, it follows that censorship should be maximal. Thus, we focus on incumbent choice between no

censorship (q = 0) and full censorship (q = 1). We assume that censorship entails a cost equal to C. We

construct an equilibrium in which bad types censor and good types do not. Then, given that the state is

bad, we have that the probability of no report equals one; that is, Pr(r = φ |s = b) = 1. Likewise, the

probability of no report given that the state is good equals the probability of no signal being received by

the media; that is, Pr(r = φ |s = g) = p. Given this, voters rationally update as follows after receiving no

report:

Pr(s = b|r = φ) =
πb

πb + p(1−πb)

As in the baseline model, this exceeds πb, meaning that voters update negatively about the candidate upon

receiving no report, so long as there is uncertainty over the state (πb < 1) and there is some likelihood that

the media receives information (p < 1). It also exceeds the relevant expression in the baseline model (with

q = 1), due to the fact that voters now perceive the equilibrium link between censorship and the bad state.

That is, upon seeing no report, they increase beliefs of censorship and hence their beliefs of the bad state.

Likewise, we can show that censorship is an effective strategy when the state is bad. That is, average

perceptions that the state is bad and when politicians engage in censorship equals:

Pr(s = b|r) = πb

πb + p(1−πb)

In the absence of censorship, by contrast, then Pr(s = b|r = φ) = πb. In this case, average perceptions that

the state is bad and when politicians do not engage in censorship equals:

Pr(s = b|r) = (1− p)+ pπb

Then, one can show that average ex-post perceptions of the bad state are lower under censorship. Thus,

due to these reputational benefits, the bad type will choose to censor so long as C is sufficiently small.

Likewise, the good type receives no benefits from censorship since bad signals are never received by the

media outlets in this case.

52


	Introduction
	Related Literature
	Institutional Context
	Political situation
	Television in Venezuela
	The closing of RCTV

	Changes in Viewership
	Viewership of News Programming
	Switching Rates
	Viewership of non-news Programming
	The Role of Cable
	Summary

	Chavez Approval Ratings
	Globovision signal
	Baseline Results
	Event Studies
	Other Impacts of Censorship
	Summary

	Electoral Results
	Results
	Event Studies
	Turnout
	Persuasion Rates and Summary

	Theoretical Explanation
	Baseline Model
	Extensions
	Summary

	Conclusion
	Appendix
	Measuring Persuasion Rates
	Extension 1: Demand for Opposition Media
	Extension 2: Informative signals about the Media Environment
	Extension 3: Learning about Censorship from Past Media Reports
	Extension 4: Endogenous State Censorship




